Muller PT

Trainingswijze

Als ik kijk naar de mens dan is dat niet in delen maar als een totaalpakket. Het totaalpakket waarbij iemand zijn leefstijl wil verbeteren doe ik aan de hand van de 4 prestatie bevorderende pijlers: training & beweging, voeding & suppletie, mentale weerbaarheid (mindset), rust & herstel.

 

Training en beweging

Iemand die fysiek geen beperkingen heeft hoort in mijn ogen zo natuurlijk mogelijk te trainen. Dit houdt voor mij in dat het lichaam getraind wordt waarvoor het is ontwikkeld, namelijk: in zijn geheel. Dit doen we door te kijken naar de grondmotorische vaardigheden: kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, snelheid en lenigheid. Een lichaam in balans is een lichaam dat getraind en kundig is op elk van deze vaardigheden. Wij streven naar een optimale balans tussen de grondmotorische vaardigheden.

Krachttraining is voor mij echter het meeste bepalende eigenschap van de grondmotorische vaardigheden. Het geeft resultaat op zoveel gebieden op fysiologisch vlak, optisch en puur op iemands gevoel. Ik geloof dan ook in een praktische benadering van krachttraining om het methodisch op te bouwen.

De tegenstrijdigheid die ik zie als mensen 8 uur achter hun computer hebben gewerkt, naar de sportschool rijden om vervolgens zittend iets weg te duwen of naar hun toe te trekken, staat haaks op mijn visie.

Ik werk doelgericht en iemand zijn doel bepaald de specifieke ‘tool’. Daarbij werk vooral vanuit een basis van zogeheten “compound” oefeningen. Dit zijn oefeningen waarbij je je hele lichaam gebruikt. Een voorbeeld hiervan is een squat (kniebuiging), dit is in het dagelijks leven terug te zien als zitten op een stoel en daaruit weer opstaan. Een ander voorbeeld is een deadlift, wat we zien in het dagelijks leven als iets oppakken van de grond. Ik doe dit vooral met losse gewichten. Denk aan: barbells, dumbbells, kettlebells, ringen en veel eigen lichaamsoefeningen.

Vanuit mechanisch oogpunt leggen we funderingen aan om van daar uit steeds meer op te bouwen. Eén van die funderingen is romp-stijfheid (core stability) creëren. Je lichaam leren stabiliseren tijdens oefeningen is van belang om gecontroleerd iets uit te voeren. Bij mij staat techniek dan ook centraal, eerst de kwaliteit veilig waarborgen alvorens de intensiteit wordt verhoogd.

Wij trainen met onze verstand en niet met onze ego.

Voeding en suppletie

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een mening als het over gezond eten gaat, datzelfde geldt ook voor supplementen. Er zijn veel overtuigingen met ieder zijn eigen opvattingen. Dit zorgt ervoor dat er veel verwarring is in de wereld, met daarbij foutieve en misplaatste informatie. Wat wij geloven zijn de wetenschappelijke onderbouwde feiten en datgeen wat werkt. Wij geven je daarbij eerlijk en onderbouwde feedback zonder moeilijke termen.

Een voedingspatroon wat aansluit bij je doelstelling is cruciaal om het gewenste resultaat te behalen. Of je nu veganist, vegetariër bent of (religieuze) overtuigingen hebt waardoor je verschillende voedingsmiddelen niet of wel eet, wij respecteren ieder zijn visie. Waar we op letten is dat je een gebalanceerd voedingspatroon hebt, wat niet aanzet tot overtollig vet; maar je voedt met de juiste macronutriënten (eiwitten, koolhydraten, vetten) en micronutriënten (vitamines en mineralen).

Het moet zorgen voor genoeg energie, verzadiging en voldoening, en eten mag ook zeker lekker zijn. Ook op het gebied van supplementen zijn we eensgezind qua visie: we kijken naar de feiten en wat werkt. Er is tegenwoordig enorm veel (troep) op de markt en de marketing erachter laten je doen geloven dat het werkt en je het nodig hebt. Wij trappen hier niet in en kijken naar de wetenschap voor hetgeen wat wėl werkt. Daarbij streven we eerst naar een goed gebalanceerd voedingspatroon en suppleren alleen bij wat nodig is. Wij adviseren sowieso iedere sporter om creatine te gebruiken en vitamine D te nemen in de wintermaanden.

Mindset

Het is van belang om training als een uitdaging te zien zodat je gemotiveerd blijft. Vaak zien we mensen in de sportschool zonder doel trainen, ze zijn letterlijk doelloos aan het trainen. Om de trainingen uitdagend te blijven houden is het dus belangrijk om een doel te hebben en doelstellingen op lange en korte termijn te stellen. Vaak denken mensen aan een optisch doel zoals afvallen of spiermassa aankomen. Een doel puur op gevoel zoals fitter worden of meer energie krijgen hoor je ook vaak, hierbij moet inzichtelijk worden gemaakt hoe er gemeten gaat worden voor progressie.

Een doel hebben is dus belangrijk om te weten alvorens je wilt gaan trainen. Maar wat nou als je totaal niet van sporten houdt, hoe zorg je dan dat je gemotiveerd raakt? Jouw persoonlijke visie omtrent zaken die te maken hebben met jouw doel is het belangrijkste stuk gereedschap om je intrinsieke belevingsgerichte motivatie een steun in je rug te geven. Dit is je motivatie die zich niet op doelen richt maar op activiteiten die je graag zou ondernemen.

Niet iedereen is topsporter met een topsportmentaliteit. Dit vragen we dan ook niet van je. Wat wij belangrijk vinden is inzet en toewijding. Dit is hoe dan ook een vereiste voor resultaat ongeacht of je veel intrinsieke motivatie hebt of nog niet. Wij helpen je tijdens het proces aan zoveel mogelijk succesbeleving en streven daarbij naar een staat van autonomie.

Rust en herstel

In mijn ogen de belangrijkste prestatie bepalende pijler.

Iedereen kent het gevoel als je slecht hebt geslapen/weinig rust hebt gekregen. Je loopt eigenlijk heel de dag uit te kijken naar een goede nachtrust. Helaas is goede nachtrust vaak een moeilijk gegeven voor velen. Sommige hebben moeite om in slaap te vallen, anderen slapen heel licht en hebben geen diepe slaap. Er zijn veel factoren die je slaap kunnen beïnvloeden. Inzichtelijk maken welke factoren dit zijn is van belang want zodra dit wegvalt tast dit je herstel aan; en laat dit nou net de periode zijn dat je groeit.

Wij zijn een voorstander van actief herstel die plaatsvinden op de rustdagen. Vanwege de lage belasting voor je gewrichten gaat de voorkeur uit naar fietsen. Het voordeel van actief herstel d.m.v. cardio(fitness) is dat het je gezondheid optimaliseert. We streven naar een optimale arbeid-rustverhouding waarbij de herstelfactoren goed moeten zijn om het lichaam weer te kunnen belasten. Een lichaam moet goed kunnen herstellen, maar ook de geest. Daarom is kwalitatieve slaap o.a. zo belangrijk. Een goede en kwalitatieve nachtrust van minstens 7 uur is van belang om resultaat te boeken en optimaal te kunnen bouwen aan zowel lichaam als geest.

Deze 4 elementen horen als een eenheid te werken en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je merkt snel genoeg als je niet goed hebt gegeten dat je niet voluit kan trainen. Ditzelfde geldt voor als je slecht hebt geslapen of als je niet geconcentreerd bent. Ik streef ernaar om alle elementen zo goed mogelijk in balans te brengen, zodat het als een eenheid gaat werken.
Scroll naar top